Isnin, 18 Mei 2009

bersyukurlah apa adanya

tak tahu kenapa lately aku selalu sangat mengeluh.almost everyday aku mengeluh.just like this morning,sampai je office,sit at my place,look at that tonnes of working papers and mengeluh.felt like OMG what am i doing stucking myself in here?honestly.yes.i'm getting bored of audit.looked at the space and cakap 'apa malang la diri ni' and as i was about to start working.aku teringat apa yang mak cakap semalam.

ayah fifi meninggal.

tak taula kamu-kamu ingat lagi tak dengan baby fifi.baby fifi yang ibunya merupakan one of my mom's bestfriend.she died last year after few months of giving birth to fifi.my mom was thinking of adopting fifi at that time.but kakak dia insist to take care of her youngest sister by her own.and the eldest sister was 13 on that time [this year 14] mereka 5 beradik.kehilangan ibu.and from that time onwards,dari apa yang aku dengar,kakak dia yang take care of the brothers and sister.pagi-pagi pergi skolah.tengahari balik rumah masak,basuh baju,bagi adik-adik makan.pada usia 14 tahun dia dah faham erti sebenar kehidupan.erti susahnya hidup ni.some of us keep on uttering 'life is hard' or 'life is complicated' without actually experiencing the hardship.

and now.selepas tak sampai setahun ibu meninggal.ayah mereka pulak meninggal.can you imagine the life of the sister?at the age of 14?aku hormat sikap bertanggungjawab si kakak.memang betul kata-kata 'bila kita rasa diri kita susah,sebenarnya ada orang yang jauh lebih susah'

ya Allah sungguh aku menyesal mengeluh tadi.terasa diri sangat ungrateful.

*tak boleh teruskan entry ni.mata dah berkaca-kaca.hati dah terasa berat*

10 ulasan:

zahidah berkata...

hebat nyer budak tuh! huhu.. T_T

Ani Azizah berkata...

aku tabik spring la kat bdak tuh!!
tabah gileeeee woooo!!

Aliya berkata...

Ya Allah...kesian nye baby fifi and adik beradik dia..tapi setiap yg berlaku ade hikmahnye..betol ckp ko, kite kene bersyukur dgn ape yg ade.

SalizaKadir berkata...

zahidah - sangat hebat.semoga tuhan permudahkan hidup mereka -_-

luvlyhoneyluv - aku ikut tabik.hep hep hep.

aliya - betul.setiap yang berlaku ada hikmahnya.kalau aku jadi dia mesti tiap2 hari aku nangis sampai akhirnya aku mati.even ada one day dulu aku mimpi mak aku meninggal pun aku dah nangis macam nak gila.emm

luvmeteddy berkata...

isk..sedeynye..sob sob sob..wehh..camane tu..uwaaa..kalo la aku..isk..*typeless*

Tanpa Nama berkata...

wei ko kene melawta diorg salu wei..
siannyer...
ko tolong2 la masak tuk diorg ker..
hhuhuuhuh
sedihnyer..
pas2 skunk ni saper jage diorg..?
xoxoxo :( arnie

Tanpa Nama berkata...

wei ko kene melawta diorg salu wei..
siannyer...
ko tolong2 la masak tuk diorg ker..
hhuhuuhuh
sedihnyer..
pas2 skunk ni saper jage diorg..?
xoxoxo :( arnie

SalizaKadir berkata...

luvmeteddy - tuhan je yang tau camane sesaknya dada si kakak tu sekarang.jom kita doakan perjalanan hidup mereka dipermudahkan -_-

arnie - actually rumah nenek dia tak jauh sangat dengan rumah dorang.sekarang ni dorang duduk kat rumah tu 5 beradik.kalau kakak dia skola nenek dia yang jaga fifi.tapi lepas sekolah je mesti kakak tu amik adik dia bawak balik rumah.dia kata taknak susahkan nenek.cekal betul hati kakak tu.dorang dapat bantuan kebajikan every month.and every month ada orang jabatan kebajikan datang tengok mak aku cakap.

siannye.aku tebayang kalau la benda tu jadi kat anak-anak aku [mintak dijauhkan] korang tolong2 la tengok2kan dorang ek *hukhuk*
T_T

Ani Azizah berkata...

bleh2..
ngan laki ko pun nanti aku bleh tolong tengokkan kalo ko nak..
hahahah..
jahat gle!

SalizaKadir berkata...

waahh hamboi2 baik hati sungguh ni

tapi kan..kalau aku mati aku lebih sanggup kawan2 aku yang aku percaya jaga laki aku dari dia kawen ngan ntah sape2.eemmmm~jaoh betul aku fikir ni